Institut für
MA Marktanalyse
Alle Publikationen von Daniela Weible
- 0
Goh EV, Sobratee-Fajurally N, Allegretti A, Sardeshpande M, Mustafa M, Azam-Ali SH, Omari R, Schott J, Chimonyo VGP, Weible D, Mutalemwa G, Mabhaudhi T, Massawe F (2024) Transforming food environments: a global lens on challenges and opportunities for achieving healthy and sustainable diets for all. Front Sustain Food Syst 8:1366878, DOI:10.3389/fsufs.2024.1366878
- 1
Boimah M, Weible D (2023) "We prefer local but consume imported": Results from a qualitative study of dairy consumers in Senegal. J Int Food Agribusiness Market 35(2):244-260, DOI:10.1080/08974438.2021.1986453
- 2
Thies AJ, Staudigel M, Weible D (2023) A segmentation of fresh meat shoppers based on revealed preferences. Agribusiness 39(4):1075-1099, DOI:10.1002/agr.21828
- 3
Chibanda C, Boimah M, Weible D, Deblitz C (2023) Broiler value chains in Ghana and Senegal: organization, challenges and potential policy interventions. Braunschweig: Thünen Institute of Farm Economics and Thünen Institute of Market Analysis, 2 p, Project Brief Thünen Inst 2023/09a, DOI:10.3220/PB1672825380000
- 4
Boimah M, Weible D (2023) Consumers' preferences and consumption of dairy products in Ghana and Senegal. Braunschweig: Thünen Institute of Market Analysis, 2 p, Project Brief Thünen Inst 2023/07a, DOI:10.3220/PB1672821189000
- 5
Boimah M, Weible D (2023) Das Importverbot für Geflügelfleisch im Senegal: Auswirkungen auf Präferenzen und Konsum. Braunschweig: Thünen-Institut für Marktanalyse, 2 p, Project Brief Thünen Inst 2023/06, DOI:10.3220/PB1672819717000
- 6
Boimah M, Gunarathne A, Weible D, Deblitz C (2023) Die Wertschöpfungsketten für Milch in Ghana und Senegal: Organisation, Struktur und Herausforderungen. Braunschweig: Thünen-Institut für Betriebswirtschaft und Thünen-Institut für Marktanalyse, 2 p, Project Brief Thünen Inst 2023/02, DOI:10.3220/PB1672739181000
- 7
Pelikan J, Deblitz C, Assante-Ado C, Almadani I, Behrendt L, Boimah M, Chibanda C, Gunarathne A, Schott J, Thobe P, Weible D, Zamani O (2023) IMMPEX: Auswirkungen des Exports von Fleisch und Milchprodukten auf Entwicklungsländer. Braunschweig: IMMPEX-Team Thünen-Institut für Marktanalyse und Thünen-Institut für Betriebswirtschaft, 64 p, DOI:10.3220/MX1676368713000
- 8
Pelikan J, Deblitz C, Assante-Ado C, Almadani I, Behrendt L, Boimah M, Chibanda C, Gunarathne A, Schott J, Thobe P, Weible D, Zamani O (2023) IMMPEX: Impact of meat and dairy exports on developing countries. Braunschweig: IMMPEX-Team Thünen Institute of Marktet Analysis and Thünen Institute of Farm Economics, 64 p, DOI:10.3220/MX1676369293000
- 9
Chibanda C, Boimah M, Weible D, Deblitz C (2023) Masthähnchen-Wertschöpfungsketten in Ghana und Senegal: Organisation, Herausforderungen und mögliche politische Interventionen. Braunschweig: Thünen-Institut für Betriebswirtschaft und Thünen-Institut für Marktanalyse, 2 p, Project Brief Thünen Inst 2023/09, DOI:10.3220/PB1672825001000
- 10
Boimah M, Weible D (2023) Origin and dairy consumption in West Africa: A cross-cultural analysis of consumer behaviour. Cogent Food & Agriculture 9(1):2226466, DOI:10.1080/23311932.2023.2226466
- 11
Boimah M, Gunarathne A, Weible D, Deblitz C (2023) The milk value chains in Ghana and Senegal: organisation, structure and challenges. Braunschweig: Thünen Institute of Farm Economics and Thünen Institute of Market Analysis, 2 p, Project Brief Thünen Inst 2023/02a, DOI:10.3220/PB1672828132000
- 12
Boimah M, Weible D (2023) The poultry import ban in Senegal: impact on consumer preferences and consumption. Braunschweig: Thünen Institute of Market Analysis, 2 p, Project Brief Thünen Inst 2023/06a, DOI:10.3220/PB1672820263000
- 13
Boimah M, Weible D (2023) Verbraucherpräferenzen für Milchprodukte in Ghana und im Senegal. Braunschweig: Thünen-Institut für Marktanalyse, 2 p, Project Brief Thünen Inst 2023/07, DOI:10.3220/PB1672820561000
- 14
Boimah M, Weible D, Chibanda C, Schott J (2022) "Value creation pays": a business model canvas approach to improve post-production activities in Senegal’s broiler industry [online]. Proc System Dynamics Innov Food Netw 2022:120-131, zu finden in <http://centmapress.ilb.uni-bonn.de/ojs/index.php/proceedings/article/view/2209> [zitiert am 04.07.2022], DOI:10.18461/pfsd.2022.2209
- 15
Boimah M, Weible D (2021) Assessing protectionism and its impact from consumers' perspective: The case of Senegal's poultry import ban. World Food Pol 7(1):26-40, DOI:10.1002/wfp2.12025
- 16
Boimah M, Weible D, Weber SA (2021) Milking challenges while drinking foreign milk: the case of Ghana’s dairy sector. Int J Food Syst Dynam:14-25, DOI:10.18461/pfsd.2021.2003
- 17
Asante-Addo C, Weible D (2020) "Everybody likes chicken" - a focus group study of consumers in Ghana. Schr Gesellsch Wirtsch Sozialwiss Landbaues 55:241-251
- 18
Asante-Addo C, Weible D, Pelikan J (2020) Consumers' preferences and demand for poultry meat in Ghana. Braunschweig: Thünen Institute of Market Analysis, 2 p, Project Brief Thünen Inst 2020/16a, DOI:10.3220/PB1592221161000
- 19
Thies AJ, Efken J, Weible D (2020) Der Handel mit dem Hähnchenfleisch: Eine Analyse deutscher und europäischer Exporte unter Einbeziehung von Handelsdaten. Schr Gesellsch Wirtsch Sozialwiss Landbaues 55:91-102
- 20
Pelikan J, Deblitz C, Boimah M, Chibanda C, Schickramm L, Schott J, Weible D, Weber SA, Zamani O (2020) IMMPEX: Impact of Meat and Milk Product Exports on Developing Countries, Poster präsentiert auf dem GFFA, Berlin, 16.01.2020 bis 18.01.2020. Braunschweig: Thünen-Institut für Marktanalyse; Thünen-Institut für Betriebswirtschaft, 1 p
- 21
Asante-Addo C, Weible D (2020) Imported versus domestic chicken consumption in Ghana: Do attitudes and perceptions matter? J Int Food Agribusiness Market 32(5):503-526, DOI:10.1080/08974438.2020.1751767
- 22
Asante-Addo C, Weible D, Pelikan J (2020) Präferenzen der Verbraucher für Geflügelfleisch in Ghana. Braunschweig: Thünen-Institut für Marktanalyse, 2 p, Project Brief Thünen Inst 2020/16, DOI:10.3220/PB1594196155000
- 23
Asante-Addo C, Weible D (2020) Profiling consumers based on information use and trust in a developing economy. Int J Consum Stud 44(3):285-295, DOI:10.1111/ijcs.12565
- 24
Asante-Addo C, Weible D (2019) Is there hope for domestically produced poultry meat? A choice experiment of consumers in Ghana. Agribusiness 36(2):281-298, DOI:10.1002/agr.21626
- 25
Christoph-Schulz IB, Weible D, Salamon P (2018) Youths’ preferences for milk products at school: How product attributes and perceived body image affect choices. Int J Food Syst Dynam 9(2):112-126, DOI:10.18461/ijfsd.v9i2.921
- 26
Rieger J, Weible D, Anders S (2017) "Why some consumers don't care": heterogeneity in household responses to a food scandal. Appetite 113:200-214, DOI:10.1016/j.appet.2017.02.038
- 27
Rieger J, Weible D (2017) Analyse der Nachfragereaktionen auf den Dioxinskandal: Sind die Medien oder letztendlich Konsumgewohnheiten entscheidend? Schr Gesellsch Wirtsch Sozialwiss Landbaues 52:113-134
- 28
Weible D, Christoph-Schulz IB, Salamon P, Zander K (2016) Citizens' perception of modern pig production in Germany: a mixed-method research approach. Brit Food J 118(8):2014-2032, DOI:10.1108/BFJ-12-2015-0458
- 29
Christoph-Schulz IB, Weible D, Salamon P (2016) Preferences for school milk - how juveniles differ. In: Proceedings in System Dynamics and Innovation in Food Networks 2016. pp 288-298
- 30
Salamon P, Weible D, Weber SA, Christoph-Schulz IB (2016) Pros and cons of introducing a mandatory country of origin labelling for dairy products in Germany. In: Proceedings in System Dynamics and Innovation in Food Networks 2016. pp 314-323
- 31
Rieger J, Weible D (2015) Changes in consumers' meat demand during the Dioxin scandal in Germany: the role of the media and consumer attitudes. Jb Österr Gesellsch Agrarökon J Austrian Soc Agric Econ 25:87-96
- 32
Weible D (2015) Consumer preferences for food products and production systems : empirical analysis of choice behaviour and attitudes. Göttingen: Universität Göttingen, Department für Agrarökonomie und Rurale Entwicklung, VII,97 p, Göttingen, Univ, Diss, 2015
- 33
Zander K, Bürgelt D, Christoph-Schulz IB, Salamon P, Weible D (2015) Consumers' response to sustainability labeling in wild caught fish. In: Department of Economics and Statistics Sciences, University of Salerno (ed) New management issues within the reformed Common Fishery Policy: implementation and socio-economic impacts : XXII Conference of the EAFE (European Association of Fisheries Economist) ; Salerno (Italy), 28.-30. April 2015. p 7
- 34
Weible D, Christoph-Schulz IB, Salamon P (2015) Does everyone reject modern pig production? Identification and characterisation of societal groups in Germany. In: 9th International (European) Forum on System Dynamics and Innovation in Food Networks, February 9-13, 2015, Igls/Innsbruck, Austria.
- 35
Christoph-Schulz IB, Salamon P, Weible D (2015) What about the calves? : how society perceives dairy farming. In: Dumitras DE, Jitea IM, AertsS (eds) Know your food: food ethics and innivation 2015. Wageningen: Wageningen Academic Publ, pp 318-324, DOI:10.3920/978-90-8686-813-1_48
- 36
Christoph-Schulz IB, Salamon P, Weible D (2015) What is the benefit of organically-reared dairy cattle? : societal perception towards conventional and organic dairy farming [online]. Int J Food Syst Dynam 6(3):139-146, zu finden in <http://centmapress.ilb.uni-bonn.de/ojs/index.php/fsd/article/download/632/494> [zitiert am 18.09.2015]
- 37
Christoph-Schulz IB, Weible D, Salamon P (2015) Zwischen Heidi-Idyll und Agrarfabrik - zur Wahrnehmung der Milchviehhaltung. Jb Österr Gesellsch Agrarökon J Austrian Soc Agric Econ 24:245-254
- 38
Efken J, Christoph-Schulz IB, Weible D, Käsbohrer A, Tenhagen B-A, Appel B, Bäurle H, Tamasy C, Spemann K (2014) Der Markt für Fleisch und Fleischprodukte [online]. German J Agric Econ 63(Suppl.):58-72, zu finden in <http://www.gjae-online.de/inhaltsverzeichnisse/pages/protected/show.prl?params=recent%3D1%26type%3D4&id=747&currPage=&type=4> [zitiert am 30.06.2014]
- 39
Weible D, Christoph-Schulz IB, Salamon P (2013) Does the society perceive its own responsibility for modern pig production? In: Röcklinsberg H, Sandin P (eds) The ethics of consumption : the citizen, the market, and the law ; conference proceedings. Wageningen: Wageningen Academic Publ, pp 386-394
- 40
Weible D, Christoph-Schulz IB, Salamon P (2013) Does the society perceive its own responsibility for modern pig production? In: The ethics of consumption : the citizen, the market and the law : EurSafe 2013, Uppsala, Sweden, 11-14 September 2013. Wageningen: Wageningen Academic Publ, pp 386-392
- 41
Zander K, Isermeyer F, Bürgelt D, Christoph-Schulz IB, Salamon P, Weible D (2013) Erwartungen der Gesellschaft an die Landwirtschaft. Münster: Stiftung Westfälische Landwirtschaft, 117 p
- 42
Weible D (2013) Gender-driven food choice: explaining school milk consumption of boys and girls. J Consumer Pol 36(4):403-423, DOI:10.1007/s10603-013-9225-1
- 43
Weible D, Salamon P, Christoph-Schulz IB, Peter G (2013) How do political, individual and contextual factors affect school milk demand? : Empirical evidence from primary schools in Germany. Food Policy 43:148-158, DOI:10.1016/j.foodpol.2013.08.015
- 44
Bürgelt D, Christoph-Schulz IB, Salamon P, Weible D (2013) Impacts of sustainability labels on consumers’ purchasing decisions for fish. In: Röcklinsberg H, Sandin P (eds) The ethics of consumption : the citizen, the market, and the law ; conference proceedings. Wageningen: Wageningen Academic Publ, pp 39-45
- 45
Zander K, Bürgelt D, Christoph-Schulz IB, Salamon P, Weible D (2013) Nachhaltigkeitskennzeichnung bei Wildfisch aus VerbraucherInnenperspektive. Jb Österr Gesellsch Agrarökon J Austrian Soc Agric Econ 22(1):91-100
- 46
Zander K, Bürgelt D, Christoph-Schulz IB, Salamon P, Weible D (2013) Nachhaltigkeitslogos in der Verbraucher-Wahrnehmung : Siegel haben für die Kaufentscheidung eine untergeordnete Bedeutung. Fischmag(9):62-65
- 47
Christoph-Schulz IB, Bürgelt D, Salamon P, Weible D, Zander K (2012) A holistic approach to consumer research on exceptions regarding animal husbandry. In: Rickert U, Schiefer G (eds) Proceedings in system dynamics and innovation in food networks 2012 : Bonn, February 13-17, 2012. Bonn: Univ, pp 292-304
- 48
Weible D, Bürgelt D, Christoph IB, Peter G, Salamon P (2012) Economic background of families - is it vital for food decisions? : a case study of school milk orders in Germany ; joint conference of the AAEA and EAAE "food environment: the effect of context on food choice", Boston, May 30-31, 2012 [Poster]. Braunschweig: vTI, 1 p
- 49
Peter G, Salamon P, Christoph IB, Weible D, Bürgelt D (2012) Eine LOGIT-Analyse zur Differenzierung von Käufern und Nicht-Käufern von Schulmilch in Deutschland. Schr Gesellsch Wirtsch Sozialwiss Landbaues 47:249-260
- 50
Christoph-Schulz IB, Bürgelt D, Salamon P, Weible D, Zander K (2012) How to capture and deal with divergent expectations of consumers, producers, citizens, processors, retailers and rest of society regarding animal husbandry. In: Proceedings / Wageningen International Conference on Chain and Network Management : 23 May - 25 May 2012. Wageningen
- 51
Salamon P, Weible D, Bürgelt D, Christoph IB, Peter G (2012) Individual and context factors determine gender-specific behaviour: the case of school milk in Germany : Food environment: the effects of context on food choice ; May 30-31, 2012, Tufts University, Boston, MA. Milwaukee: AAEA, 18 p
- 52
Salamon P, Weible D, Bürgelt D, Christoph IB, Peter G, González Mellado AA, Rothe A, Weber SA (2012) Projekt des BMELV : Ökonomische Begleitforschung zum Bundesmodellvorhaben "Schulmilch im Fokus" ; Endbericht. Braunschweig: Johann Heinrich von Thünen-Institut
- 53
Christoph IB, Salamon P, Bürgelt D, Peter G, Weible D, Rothe A, Weber SA (2012) Projekt des BMELV im Rahmen der ökonomischen Begleitforschung zum Bundesmodellvorhaben "Schulmilch im Fokus" : Teilprojekt 4: Akzeptanz und Zahlungsbereitschaft für neue Schulmilchprodukte ; Endbericht. Braunschweig: Johann Heinrich von Thünen-Institut, 130 p
- 54
Christoph-Schulz IB, Bürgelt D, Peter G, Salamon P, Weible D (2012) The small difference: How does gender affect preferences for school milk? In: Gasiorowska A, Zaleskiewicz T (eds) Microcosm of economic psychology. Warsaw: Warsaw School of Social Sciences and Humanities
- 55
Christoph IB, Bürgelt D, Peter G, Rothe A, Salamon P, Weber SA, Weible D (2011) Children's milk consumption: How to attain sustainability? : poster for 5. International Consumer Sciences Research Conference "Consumer Behaviour for a Sustainable Future", Bonn, 18.7 - 20.7. 2011. 2 p
- 56
Christoph IB, Bürgelt D, Peter G, Rothe A, Salamon P, Weber SA, Weible D (2011) Children's school milk consumption: How realistic are lexicographic preferences? In: Lea S, Crelley D, Modic D, Butler A, Gordon D (eds) Proceedings of the 2011 Conference of the International Confederation for the Advancement of Behavioural Economics and Economic Psychology. pp 1-14
- 57
Christoph IB, Bürgelt D, Peter G, Rothe A, Salamon P, Weber SA, Weible D (2011) School milk consumption in Germany - which product attributes are important for children and parents? : Poster prepared for presentation at the EAAE 2011 Congress "Change and Uncertainty", August 30 to September 2, Zurich. 1 p
- 58
Weible D, Bürgelt D, Christoph IB, Peter G, Rothe A, Salamon P, Weber SA (2011) School milk demand in Germany: The role of individual and contextual factors - preliminary results : paper prepared for presentation at the EAAE 2011 Congress "Change and Uncertainty, Challenges for Agriculture, Food and Natural Resources" ; August 30 to September 2, 2011 ; ETH Zurich, Zurich, Switzerland. 15 p
- 59
Weible D (2011) Schulmilchanbieter - welchen Einfluss haben sie auf die Nachfrage nach Schulmilch in Nordrhein-Westfalen? Schr Gesellsch Wirtsch Sozialwiss Landbaues 46:473-475
- 60
González Mellado AA, Christoph IB, Salamon P, Peter G, Weber SA, Weible D (2011) Sinkende Schulmilchnachfrage in Deutschland - woran kann es liegen? Schr Gesellsch Wirtsch Sozialwiss Landbaues 46:47-59
- 61
Christoph-Schulz IB, Bürgelt D, Salamon P, Weible D, Zander K (2010) A holistic approach to consumer research on expectations regarding animal husbandry. In: 50. Jahrestagung der GEWISOLA "Möglichkeiten und Grenzen der wissenschaftlichen Politikanalyse", Braunschweig, 29.09. - 01.10.2010. pp 1-13
- 62
Christoph IB, Peter G, Rothe A, Salamon P, Weber SA, Weible D (2010) School milk demand - interaction between policy and other factors: some preliminary findings of a regional project : selected paper prepared for presentation at the 1st Joint EAAE/AAEA Seminar "The Economics of Food, Food Choice and Health" ; Freising, Germany, September 15-17, 2010. 16 p
- 63
Salamon P, Pfau C, Grillenberger M, Christoph IB, Straßburg A, Weber SA, Peter G, González Mellado AA, Bonfig J, Weible D (2010) School milk demand: design and first results of the German federal research project "Focus on school milk". Landbauforsch 60(1):1-10
https://literatur.thuenen.de/digbib_extern/bitv/dk043228.pdf
- 64
Weible D (2010) Schulmilchanbieter - Welchen Einfluss haben sie auf die Nachfrage nach Schulmilch in Nordrhein-Westfalen? : Vortrag anlässlich der 50. Jahrestagung der GEWISOLA "Möglichkeiten und Grenzen der wissenschaftlichen Politikanalyse" Braunschweig, 29.09. - 01.10.2010. In: 50. Jahrestagung der GEWISOLA "Möglichkeiten und Grenzen der wissenschaftlichen Politikanalyse", Braunschweig, 29.09. - 01.10.2010. pp 1-3
- 65
González Mellado AA, Christoph IB, Salamon P, Peter G, Weber SA, Weible D (2010) Sinkende Schulmilchnachfrage in Deutschland - Woran kann es liegen? : Vortrag anlässlich der 50. Jahrestagung der GEWISOLA "Möglichkeiten und Grenzen der wissenschaftlichen Politikanalyse" Braunschweig, 29.09. - 01.10.2010 [online]. In: 50. Jahrestagung der GEWISOLA "Möglichkeiten und Grenzen der wissenschaftlichen Politikanalyse", Braunschweig, 29.09. - 01.10.2010. pp 1-13, zu finden in <http://purl.umn.edu/93931> [zitiert am 20.09.2010]